Výstava fotografií Alois Nebel ve fotografii
Negativ a Langhans Galerie Praha uvádějí výstavu fotografií Dušana Tománka Alois Nebel ve fotografii, která zachycuje záběry z natáčení filmu.
Několik desítek unikátních černobílých fotografií progresivního autora Dušana Tománka, které vznikly při natáčení filmu Alois Nebel, bude možné zhlédnout od 29. září do 13. listopadu 2011 v galerii Langhans ve Vodičkově ulici v Praze. Výstava nazvaná Alois Nebel ve fotografii představí syrové snímky zachycující tajemnou atmosféru netradičního natáčení, kdy byl film nejprve natočen klasicky s herci a poté byli oni i prostředí technologií rotoskopie překresleni do výsledné podoby komiksu. Film Alois Nebel režiséra Tomáše Luňáka vstoupil 29. září 2011 do českých kin. V hlavních rolích se představí Miroslav Krobot, Karel Roden, Marie Ludvíková, Alois Švehlík, Leoš Noha či Tereza Voříšková.
Fotografie zachycují místa a situace, při kterých film vznikal, a dokumentují průběh natáčení jakoby "neexistujícího" filmu, který byl pouze předlohou pro animátory. Výsledkem jsou tak až surreálné fotografie zachycující herce na place se zabílenými obličeji a zvýrazněnými konturami umožňujícími animátorům lépe zachytit jejich charakteristické rysy, neotesané momentky ze zákulisí natáčení filmu a v neposlední řadě také sychravé snímky z prostředí Jeseníků, kde se film Alois Nebel natáčel. Právě na nich nabírají běžné filmařské propriety, jako jsou například reflektory, různé stojany či odrazky a torza filmových kulis, zcela nového tajuplného významu a v kombinaci s tesknou jesenickou přírodou tvoří svébytnou, lehce záhadnou a posmutnělou nebelovskou krajinu.
"Vzhledem k tomu, že natáčené záběry měly být převedené do kresby, ani nemělo cenu fotit nějaké tradiční fotosky," popisuje vznik ojedinělých fotografií Dušan Tománek. "Proto jsem s foťákem jakoby šmíroval a potom jsem na velký foťák dělal portréty herců. Měly sloužit jako manuál pro animátory, předloha při překreslování. Nedávno jsem mezi snímky objevil ještě třetí polohu, krajiny a lesy. To už s filmem souvisí spíše jako ideové souznění," dodává Tománek. Právě díky tomu, že se fotograf nebyl striktně vázán tvorbou fotografií z natáčení, působí snímky velmi nenuceně, jako by vznikly doslova skrytou kamerou.
Dušan Tománek zachycoval přípravy na natáčení a jeho samotný průběh už od léta 2008, kdy vznikaly první filmové storyboardy.
Alois Nebel spisovatele a scenáristy Jaroslava Rudiše a zpěváka, textaře a výtvarníka Jaromíra 99 byl uveden jako první komiksový román v moderní české historii. Nejprve v roce 2003 vyšla kniha Bílý Potok a po jejím úspěchu následovaly dva další díly, Hlavní nádraží a Zlaté Hory. Ty završily trilogii, jež byla jako celek uvedena v roce 2006. Základ scénáře k filmu tvořila právě tato kolekce. Jaromír 99 se nechal inspirovat americkým komiksem 50. let, socialistickým realismem a motivy starých papírových vystřihovánek, které jsou typickou formou lidového umění v Jeseníkách. Kresby v komiksové předloze se proto vyznačují neotesanými černobílými konturami a specificky sychravou, ponurou atmosférou. Technologii rotoskopie si tvůrci filmu Alois Nebel vybrali z toho důvodu, že zachovává plynulost a realističnost pohybu postav i předmětů. Výsledkem je obraz maximálně shodný s charakteristickou mimikou a gesty hereckých představitelů. Důležitá je precizní ruka animátora, která stojí mezi filmovým předobrazem a výsledným animovaným produktem. Díky rotoskopii zůstal ve filmu výchozí design komiksové předlohy Alois Nebel zachován a zároveň byl obohacen o jemné nuance živého herectví.
Výstavu Alois Nebel ve fotografii můžete navštívit denně kromě pondělí od 13 do 19 hodin v Langhans Galerii. Za vstupné zaplatí dospělí 60 Kč, studenti a důchodci 30 Kč.