Jarní veletrh starožitností Antique otevře své expozice koncem dubna 2012
Veletrh starožitností Antique se ve svém ústředním tématu tentokrát zaměří na 19. století, na styl přítomný v mnoha domácnostech, biedermeier. Jarní pokračování tradičního, již 29. veletrhu se uskuteční ve dnech 26. – 29. dubna 2012 ve výstavních prostorách pražské Novoměstské radnice.
České sklo ve styu biedermaierMnohé dekory a užité umění jako sloupkové či nástěnné hodiny a kusy nábytku, které jsou pýchou a ozdobou mnoha tuzemských domácností, nesou rukopis biedermeieru; uměleckého směru, jenž v první polovině 19. století nahradil empír. Oba styly budou určovat náplň expozic jarního veletrhu starožitností Antique. Přehlídka artefaktů, od nejdrobnějších předmětů po skutečně vzácné skvosty z kolekcí šesti desítek vystavovatelů, zaplní ve dnech 26. - 29. dubna 2012 vždy od 10 do 19 hodin výstavní prostory Novoměstské radnice v Praze.
Období biedermeieru, které trvalo zhruba od první poloviny 19. století do roku 1848, nám zanechalo nejeden významný odkaz. Zde se patrně začal rozvíjet moderní a cenově dostupný nábytek. Biedermeierské sekretáře, komody a knihovny, jakož i četné varianty židlí, jsou i v dnešní době ve středoevropských domácnostech častým a oblíbeným doplňkem.
Šperk ve styu biedermaierBiedermeier nám dal rovněž různé varianty hodin, sloupkových a nástěnných s romanticky pojatými krajinami i hodiny s figurami, které jsou vyhledávaným dekorem i v současné době. Biedermeier vznikl v období pomyslné idyly, poklidného života střední třídy doprovázeného hospodářským rozmachem a technickým pokrokem, kdy tato společenská třída nabývala na důležitosti. Typická rodina té doby si potrpěla na klid, pořádek a pohodlí, a tak byl empír pozvolna přizpůsoben potřebám měšťanského obyvatelstva. Výraz biedermeier byl původně hanlivým označením stylu a kultury tehdejšího Německa a Rakousko-Uherska a začal se používat až od 50. let 19. století. Tento název vznikl podle švábské komické figurky Gottlieba Biedermeiera, který měl karikovat vlastnosti tehdejšího prostého člověka jako jednoduchost a snahu nevyčnívat. Užité biedermeierské umění, jež vycházelo z klasicismu a empíru, změnilo vzhled obvyklý do té doby. Těžké bronzy byly nahrazeny drobnějšími ozdobami, ostré hrany se změkčily. Jen nábytek si zachoval hladkost, účelnost a jednoduchost podtrženou kvalitním řemeslným zpracováním. V tomto období se kapesní hodinky výrazně přiblížily těm, jaké známe dnes. Hodináři nahradili klíče na natahování zabudovanými natahovacími korunkami. Také sklářství prožívalo v této etapě konjunkturu. V Čechách tehdy existovalo kolem 100 hutí vyrábějících mnoho výrobků na export. Stará rytecká technika vyšla z tehdejších vzorů a biedermeier si liboval v těžkých solidních formách.
České sklo ve styu biedermaierTypickými byly dekory se symboly lásky, víry a naděje, dále empírové prvky jako květiny a girlandy, krajinné scenérie a miniatury. Skláři docílili zcela nové pestrobarevné skloviny v odstínech červené, černé, topasově žluté, kobaltově modré či fluoreskující. Přednost materiálu ještě umocnili nanášením několika barevných vrstev a používáním cíničitých emailů. Ve výrobě porcelánu udávala tón slavkovská továrna, která vycházela z přísně empírového tvaru a postupně přejala míšeňské soudkovité nebo polosoudkovité tvary a z berlínského vzoru přejala trojici lvích spárů. Oblíbeným a sběratelsky atraktivním se stal i biedermeierovský šperk.
Kromě předmětů v duchu biedermeieru budou v expozicích veletrhu Antique zastoupeny styly empír, novogotika, novorenesance, romantismus, realismus i některé kusy z počátečního období secese. Nebudou chybět oblíbené šperky, obrazy, sklo, porcelán, nábytek a mnohé další interiérové doplňky, jako solitéry i celé kolekce. Tradiční veletrh, který se tentokrát uskuteční po devětadvacáté, nabízí kromě prohlídky vystavených uměleckých kousků také unikátní příležitost ke koupi za zvýhodněné ceny.