Medvídek míří do kin
V kinech se nesetkáme s chlupatým zvířátkem, jak by název titulku mohl napovídat, ale s novým filmem dvojice Jan Hřebejk – Petr Jarchovský, který bude mít premiéru ve čtvrtek 6. září 2007. V tragikomedii Medvídek se můžeme těšit na Aňu Geislerovou, Táňu Vilhelmovou, Natašu Burger, Ivana Trojana, Jirku Macháčka nebo Romana Luknára.
„Útrpně jsme čekali bezmála dva
měsíce, až dorazí do Prahy zima, kterou jme potřebovali k dvoudenní dotáčce našeho nového filmu. Rašící zeleň nás nakonec přinutila dovézt si sníh z hor a chumelit umělým sněhem nad hlavami herců, kterým maskéři červenili líčka, nosy a ušní boltce," povzdechl si producent Ondřej Trojan. Ale nakonec ve středu 28. února 2007 naposledy klapla klapka s nápisem Medvídek, aby se dotočený film režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského mohl přestěhovat k finálním úpravám do střižny.
A co vlastně skrývá tajuplný název filmu Medvídek? Na to si bude moci odpovědět každý divák sám a možností je hned několik. Jak vysvětluje režisér Jan Hřebejk: „Medvídek - to může být roztomilá plyšová hračka, ale medvídek umí být taky divokou
šelmou. Chtěl jsem, aby film v sobě měl všechny polohy, aby se pohyboval po linii od laskavosti k dravosti, aby byl nabitý emocemi i humorem. Abychom dokázali jak potěšit, tak vzrušit." A scénárista Petr Jarchovský
dodává: „Náš film neřeší velká politická nebo závažná sociologická témata, ale zabývá se duší současníků, třicátníků, čtyřicátníků, kteří řeší možná jen své malé soukromé problémy, ale pociťují je jako velké, silné a zásadní."
Jan Hřebejk se v Medvídkovi snaží odpovědět na otázky, zda jsou ženy pro muže hádankou, protože dovedou provokovat, intrikovat, trpět, vzchopit se i vítězit. Že by snad muži byli jednodušší? Mottem celého díla je totiž kontrast ženského a mužského principu. Film zkoumá z různých úhlů fenomén manželství a vše, co k němu patří. Je o různých podobách lásky. Tři partnerské dvojice prožívají odlišný typ vztahu.
Příběh černé komedie Medvídek zasazený do současné Prahy vypráví osudy tří kamarádů, kteří se znají už od školních let.
Mají k sobě velmi blízko, vzájemně se se svými rodinami navštěvují a jejich vztahy se zdají být idylické. Málokdo z jejich okolí, včetně jejich žen, však tuší, že všichni z nich mají svá tajemství, která zásadně ovlivní jejich další směřování. Co se stane, když přetvářky tajnosti a lži vyjdou na povrch? Vydrží jejich přátelství a manželství? A existuje takové kamarádství i mezi ženami? Medvídek vypráví skutečné příběhy skutečných lidí.
S lehkostí komedie nám ukazuje různé způsoby řešení manželských kotrmelců, vzpour a rozletů. A navíc pro ženy má hořká komedie Medvídek významné poselství shodné s mottem v titulcích: „voda je mocnější než kámen, měkké je mocnější než tvrdé a ženský princip je mocnější než mužský". Ženy prostě mají navrch!
Aňa Geislerová hraje plachou a podváděnou manželkuHřebejkovy oblíbené filmové hvězdy se v Medvídkovi objevují v nezvyklých charakterech, hrají opačné role, než v jakých jsme své oblíbence zvyklí vídat, mnohdy hrají dokonce své protiklady.
Klára Issová hraje roli mentálně nepříliš zdatné sestry Táni VilhelmovéNapříklad Aňa Geislerová představuje vzornou a tichou manželku gynekologa v podání Romana Luknára, Táňa Vilhelmová zase nepořádnou manželku a majitelku beznadějně opuštěné cukrárny. Právě se rozchází s ambiciózním galeristou Jiřím Macháčkem, se kterým se společně stará nejen o svoji dceru, ale i o podivínskou a plachou sestru Emu (Klára Issová). Záhadná Nataša Burger se představí coby manželka a věčně rodící matka neomylného a vždy pozitivně naladěného úspěšného diplomata v podání Ivana Trojana. Zasloužilá a věrná
manželka Věra Křesadlová „ze skříně svého manžela (Jiří Menzel) vytáhne dvacet let starého kostlivce".... Ve filmu se objevují také děti - tehdy dvouměsíční syn Jana Hřebejka Jonáš a dcerka Jiřího Macháčka Berta. V břevnovském klášteře, kde se točila část Medvídka, byl dokonce po natáčení malý Jonáš skutečně pokřtěn Prokopem Siostrzonkem, který ho nejprve
pokřtil jen filmově.
Snímek Medvídek by se dal také charakterizovat slovy: film o Samotářích, kteří se oženili. Náctiletí v Medvídkovi uvidí celkem spolehlivě, co je čeká, třicátníci zase jakým způsobem žijí, a pro starší generaci film může být příjemnou vzpomínkou, protože podobné story už možná mají za sebou, a tak se všichni máme v kině opravdu na co těšit.
Foto 2media.cz, Martin Špelda



Režisér Jan Hřebejk s kameramanem Janem Malířem

Jirka Macháček, Aňa Geislerová a producent Ondřej Trojan s plakátem k filmu



